15 propostes de la Fundació Pere Tarrés als partits polítics pel 27S

L'entitat insta als grups a incloure i prioritzar les polítiques d'infància en els programes electorals dels comicis autonòmics


La Fundació Pere Tarrés ha publicat aquest matí el document "15 propostes per a la infància", en el qual recull recomanacions sobre el model educatiu i social català. A través d'aquesta publicació, l'entitat reclama que la infància formi part de les prioritats dels programes i les polítiques que resultin de les properes eleccions del 27S.

Entre les 15 actuacions concretes que contempla el document, destaquen la promoció d'un pla integral d’atenció a la infància vulnerable -actualment el 25% dels infants catalans es troben en risc d'exclusió social-, i la dotació d'un sistema de beques menjador que cobreixi la demanda.  

Beques menjador, insuficients

Durant el curs 2014-2015 la Generalitat ha atorgat un total d'11.000 beques menjador completes, una xifra que quasi duplica el nombre d'ajuts del 2013, quan només 6.648 infants se'n van beneficiar.

Entitats com la FaPac, però, han alertat que la demanda és superior al nombre d'ajuts i, basant-se en dades de l'estudi del Síndic de Greuges sobre malnutrició infantil del 2013, asseguren que només tenen cobertura el 25% de menors de 16 anys que es troben sota el llindar de pobresa.

Altres mesures que planteja la Fundació Pere Tarrés són l'increment d'atenció a la infància amb problemes mentals i la potenciació d'ocupació i inserció de joves, afavorint-ne la formació de qualitat i una primera experiència laboral.

Protecció dels infants davant dels desnonaments

D'acord amb l'"Informe d'emergència habitacional a Catalunya. Impacte de la crisi hipotecària en el dret a la salut i en els drets dels menors', realitzat per l'Observatori DESC i la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH), els fills hereten el patiment dels pares que viuen execucions hipotecàries.

Si en general el 3,8% dels nens pateixen problemes de salut, en el cas dels infants de famílies que han de fer front a aquesta situació el percentatge es dispara i és gairebé cinc vegades superior: 15,2%.

La realitat a la qual han de fer front els infants també afecta directament el rendiment escolar. Si el 48% dels nens tenen bons resultats acadèmics, tan sols el 17% dels menors d'edat de famílies desnonades se'n surten en l'àmbit acadèmic.

Per fer front a aquesta situació, la Fundació Pere Tarrés proposa "oferir alternatives a les famílies, especialment amb infants a càrrec, per a evitar desnonaments i dificultats energètiques greus".

3 grans línies d'actuació de les polítiques d'infància

El document de propostes de la fundació elabora una anàlisi prèvia de les necessitats actuals que té la infància a Catalunya i estableix  tres grans eixos d'actuació: la igualtat d’oportunitats -amb propostes com les esmentades anteriorment- , l’accés al lleure educatiu i el paper de les entitats del tercer sector.

Pel que fa al paper de les entitats del tercer sector, la fundació assegura que aquestes han de ser "un aliat" de les administracions i proposa "vetllar per la tresoreria de les entitats socials i, en especial, pels pagaments de les subvencions i contractes en els mateixos terminis que altres serveis públics".

Així mateix, demana canviar el model de subvencions dels centres oberts i diaris previstos a la cartera de serveis socials per un model concertat i garantit des de l'inici de l'any, amb un finançament suficient i estable.

Accés universal al lleure educatiu

Respecte al lleure educatiu, la Fundació Pere Tarrés demana l'accés universal "a activitats que, en el temps lliure, tinguin un caràcter educatiu i socialitzador per als infants, adolescents i joves del nostre país”.

Com l'entitat de lleure més gran de Catalunya, amb més de 200 centres d’esplai i més de 4.000 monitors voluntaris, la Fundació proposa aconseguir que cap infant “que ho necessiti es quedi sense accedir a activitats de lleure educatiu” i reclama més suport per part de les administracions.

D'acord amb l'entitat cal "potenciar els convenis pluriennals amb els grans moviments d'educació en el lleure, amb millors dotacions per poder arribar a més infants i centres, tant en el període escolar com durant les vacances".

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article